משפחתובלוגיה

על חיפושים ועל מציאות

header

אתה יכול לעזור לי למצוא את…. ?

2 במרץ, 2007 מאת רוני · 2 תגובות

ארנון כתב כאן בעבר (12.12.06) על אכזבות במחקר הגנאלוגי (חלף אם אלו (שהוציאו את) הרוח). לפעמים, האכזבה מגיעה מכיוון אחר (וכן, גם הפעם האכזבה בלתי צפויה).

כל גנאלוג מכיר את הסצנריו הבא: אתה מספר בפורום כלשהו על סיפור הצלחה במחקר שלך, ומיד צצים כמה אנשים שמבקשים את עזרתך.

בדרך כלל, מספרים לך סיפור נוגע ללב (משהו כמו: הקשר עם קרוב משפחתי ברוסיה נותק משום שהוא היה קצין בצבא הסובייטי וחשש מקשר איתנו; או: הילד התייתם מאימו בגיל צעיר והאבא לא סיפר לו על משפחתנו וניתק איתנו כל קשר). אחרי הסיפור באה הבקשה: "האם אתה יכול לעזור לי לאתר אותו/אותה" ?

ואז, על פי רב, אנחנו נופלים למלכודת הדבש, ומסכימים לסייע. אנחנו: מראיינים, רושמים, עורכים תרשים משפחתי (ואולי מקלידים את הנתונים לתכנת עץ משפחה), עושים מחקר באינטרנט, מפרסמים ב- JGFF, שולחים אימיילים לכל העולם ולבני הדודים של כל העולם, מבקשים סיוע מקולגות ברחבי העולם, מפעילים קשרים, עושים לילות כימים במחקר.

ואז….. הצלחה ! אנחנו מאתרים קרוב משפחה רחוק או קרוב, בן דוד, נכד ויוצרים איתו קשר. אנחנו מציגים את עצמנו כמי שמסייעים באיתור ומוסרים מעט פרטים. הצד השני מתרצה. נפתח קמעא.

בשמחה רבה אנחנו מבשרים ל"מחפש" על תוצאות המחקר. אנחנו כבר שומעים בעיני רוחנו את צהלות השמחה.

ואז באה הנפילה. מי שלפני זמן קצר ביקש את עזרתנו איננו נלהב יותר. הוא מקבל את הנתונים בשלוות נפש, שלא לאמר באדישות. תוך כמה ימים מתברר שהוא לא יצר קשר עם האובייקט בחו"ל. מצד שני, האובייקט בחו"ל שואל אותנו מה קורה. לנו אין ממש תשובה טובה לתת.

אי הנעימות גדולה. "המחפש" נעלם. הוא לא עונה על המיילים שאנחנו שולחים לו, מסנן את שיחות הטלפון שלנו. "אין לו זמן". אנחנו משגרים התנצלות לחו"ל ומגמגמים מילות נימוסין.

אחרי כל מקרה כזה אני מבטיח לעצמי שלא אפול למלכודת הזאת בפעם הבאה. ההבטחה הזאת מחזיקה, בדרך כלל, עד … הפעם הבאה 🙂

Share

2 תגובות↓

  • 1 אורית // 2 מרץ, 2007 בשעה 17:19

    מזדהה, ובגדול!
    הדוגמה האחרונה: בניתי לחוקרת בארה"ב ענף שלם שחסר לה, ואותו היא לא הצליחה לפענח ולאתר לאורך כחמש שנות מחקר. הטרחתי את קרובתה החדשה בישראל למפגש בביתי, ואף מסרתי לה את הטלפון של הקשיש הנרגש שזכר את סבה, והמתין בצפיה לשיחה עמה. תגובתה: "אני לא עושה שיחות בין-לאומיות".

  • 2 ארנון // 2 מרץ, 2007 בשעה 21:05

    אותו כנ"ל אצלי. הדבר האירוני/מאכזב הוא, שמדובר במקרה אחד בו "זכיתי" להכיר את שני צדי המטבע. מצד אחד, חוסר עניין אצל הקרובים הישראלים שגיליתי עבור הבחור האמריקאי; ולאחר שיצרתי קשר עם גורם מעוניין בארץ (אמנם לא מתלהב, אך לפחות קצת מתעניין), הגיעה עתו של האמריקאי לשתוק…

    אך כמו שאני מכיר אותי (וגם אותך) – ובדיוק כמו שציינת – יהיה קשה מאוד לעצור אותנו מלהתאמץ בפעם הבאה שתבוא (והיא וודאי תבוא)…

השארת תגובה