לפני מספר חודשים ערכתי בדיקת DNA של 37 סמנים. קיבלתי מספר מזהה, נאמר לי שתוך שלושה שבועות לכל היותר התוצאות תצנחנה לתיבת הדוא"ל שלי. משנקפו יותר שבועות פניתי אליהם. אמרו שלא מוצאים את הדוא"ל שלי שמשויך לבדיקה. אז הבטיחוני נאמנה שהבדיקות שלי נמצאות ואכן לאחר מספר ימים לא רב, קיבלתי סיסמא וגישה לתוצאות באמצעות האינטרנט.
לאכזבתי, לא זיהיתי אף לא אחד מן השמות שלכאורה תואמים את ה- DNA שלי. מדאיגה יותר היתה העובדה, שה- DNA שלי נמצא תואם יותר ל – DNA של גויים שונים מארצות נורדיות ומערב אירופאיות.
בלית ברירה, השלמתי עם העובדה שככל הנראה נחטפתי בילדותי משבט ויקינגי עתיק (ומכאן העיניים הכחולות, השיער הבלונדיני והקומה התמירה).
אבל ממש לאחרונה, כשניסיתי לחקור את התוצאות שוב ושוב, גיליתי שלמרות שאני מזוהה על ידי המערכת בכניסה בשמי המפורש, הרי שכאשר אני מבקש מהמערכת לפרט לי את קירבתי הגנטית למאן דהוא, המערכת קוראת לי בשם גוי למהדרין (אפילו קיבלתי שם אמצעי !).
או אז, פניתי לחברה ושאלתי שמא הם בלבלו את התוצאות שלי. הם ענו לי שהדבר בלתי אפשרי וכי יש להם מערכת בקרת איכות קפדנית. יחד עם זאת הם הציעו לי שהם יחזרו על השלבים הסופיים של הבדיקה פעם נוספת (כנגד תשלום מצידי). אם ימצא שיש אי התאמה הם ישיבו לי את התשלום הנוסף. כן הם הוסיפו שהם בדקו את השם שנקבתי בו וכי אותו אדם ערך את הבדיקה לפני מספר שנים, כך שלא יכול ששתי הבדיקות היו במעבדה באותו זמן. אז, נשאלתי, כך ברמיזה, מדוע אני חושב שהמערכת שלהם מזהה אותי כגוי פלוני אלמוני. השבתי מה שהשבתי וצרפתי תדפיס מהמחשב….
אני ממתין לתשובה. מה יכול להיות ?
1. שאני לא מבין כלום ב- DNA ואלו הן התוצאות שלי ואני בכלל נורדי….
2. שאני לא מבין כלום ב- DNA ואלו לא התוצאות שלי…
3. שאני לא מבין כלום ב- DNA ולכן נחטפתי…
נראה מה יהיה. מה עושים ?
האם ערכת את הבדיקה בחברת
23andme?
אם כן, אולי כדאי שתעיין בלינק המצורף למטה. יש עדיין סיכוי שאינך נורדי…
http://scienceblogs.com/geneticfuture/2010/06/sample_swaps_at_23andme_a_caut.php
נו, ובינתיים? התקבלה תגובה חדשה? דרך אגב איפה בכלל עושים בדיקת DNA? ושאלה יותר חשובה, למה…
אהה,
התגובה היתה שהם בטוחים שאין כל תקלה ועל כן הם לא מסכימים להצעתי, שהם יחזרו על הבדיקה שלי, על חשבונם, מחומר חדש (כלומר שיגרדו לי שוב את פנים הלחי…).
הם הפנו אותי ליו"ר החברה שלהם (שהיה האדם שלקח ממני את ה"חומר")….. אז לא פניתי 🙂
למה עשיתי את הבדיקה ? שאלה טובה…. האמת היא שרציתי לבדוק באופן אישי את האפשרות שהם ימצאו לי התאמה עם מישהו בעולם. בתור מי שיש לו בעץ המשפחה המתועד כמה אלפי אנשים, חשבתי שהאפשרות היא קלושה… בינתיים אני ניצחתי 🙂
זו גם דרך לגיטימית ביותר למצוא שידוך [.."העיניים הכחולות, השיער הבלונדיני והקומה התמירה" ]
… 🙂
הכל, בהומור וברוח טובה, כמובן !!
עדיין ממתין לתשובה? התאפקתי עד היום אך לא עוד!
ומי היא בכל זאת החברה?
אז ככה…. לא אגלה את שם החברה, אבל יש חדשות מרעישות:
1. החברה תערוך לי בדיקה חוזרת על חשבונה. אין ויכוחים, הערכה בדרך מארצות הברית.
2. בינתיים, קיבלתי פניה מאדם ב… מוסקבה, אשר גילה שתוצאות הבדיקה שלי תואמות לקבוצה מאוד ייחודית, המכונה Ivanhoe cluster, שנושאת אכן גנים…. ויקינגים 🙂 אמרנו "נורדים", אז הא לכם…. "ויקינגים". נעים מאוד !
פינגבאק: ויקינגי או לא ? | משפחתובלוגיה
פינגבאק: השורשים השבדיים שלי (My Swedish Roots) | משפחתובלוגיה
איך אני מקבלת את התשובות
שילמת ל23andme 199 דולר עברו 4 חודשים ולא קיבלתי תשובות
ולא מצליחה להגיע אליהם לבקש שישילחו לי תשובות
מה עושים
אשמח לעצתכם? תודה
חיה,
תכתבי להם דרך האתר שלהם, מסרי את מספר הערכה, שמך והכתובת האלקטרוני שלך ותסבירי מה קרה.
זאת הכתובת שבה תוכלי למצוא את טופס הפניה:
https://int.customercare.23andme.com/hc/en-us/requests/new
בהצלחה,
רוני