משפחתובלוגיה

על חיפושים ועל מציאות

header

שלושה וארבע מי יודע? הרהורים גנאלוגיים לליל הסדר

18 באפריל, 2019 מאת ארנון · תגובה אחת

שוב נסוב כולנו סביב שולחן הסדר, ושוב נספר את סיפור ההגדה, כדי שנזכור, כדי שגם הדור הבא יידע. גם את הסיפורים המשפחתיים אנחנו חוזרים ומספרים בפני בני המשפחה, על מנת שהם ישרישו אצלם, ובתקווה ימשיכו גם לדור הבא ולאלו שאחריו. אבל, עם השתרשותם של סיפורי ההגדה – כמו גם במקרה של הסיפורים המשפחתיים – עלולים להתקבע איתם גם כשלים שנפלו בהם.

קחו, למשל, את שלושת האבות, המככבים בשיר "אחד מי יודע". כל ילד יהודי יודע שליהדות היו שלושה אבות: אברהם, יצחק ויעקב. אלא שצריך לחזור לרגע למקורות ולהיזכר כי אברהם היה אביו של יצחק ויצחק אביו של יעקב. יעקב היה אביהם של 12 הילדים אשר בעקבותיהם נוצרו ברבות הימים 12 השבטים, וההמשך ידוע (כלומר, בעצם לא כל כך ידוע, כיוון שמרבית השבטים "נעלמו", אבל זה כבר סיפור לפוסט אחר). אם כל היהודים – מוצאם בילדים-שבטים הללו, הרי שיעקב הוא אבינו, ואילו יצחק הוא סבנו ואברהם סבא-רבא שלנו.

כשמגיעים לארבע אמהות – המצב מסתבך קמעה. כידוע, ליעקב אבינו היו שתי נשים (אשר היו אחיות): לאה ורחל. כפי שמסופר בספר "בראשית": "וַתֵּרֶא לֵאָה כִּי עָמְדָה מִלֶּדֶת וַתִּקַּח אֶת זִלְפָּה שִׁפְחָתָהּ וַתִּתֵּן אֹתָהּ לְיַעֲקֹב לְאִשָּׁה" (בראשית, ל', ט') – ואכן, זלפה, שפחתה של לאה, היתה אמם של כמה מבני יעקב. סיפורה של רחל הולך בכיוון הפוך; ראשית, היתה עקרה – "וַתֵּרֶא רָחֵל, כִּי לֹא יָלְדָה לְיַעֲקֹב" (בראשית, ל', א') – ולכן נתנה ליעקב את שפחתה, בלהה, כדי שזו האחרונה תלד לו בנים – "וַתִּתֶּן-לוֹ אֶת-בִּלְהָה שִׁפְחָתָהּ […] וַתַּהַר בִּלְהָה, וַתֵּלֶד לְיַעֲקֹב בֵּן" (בראשית, ל', ד'-ה') – ובסופו של דבר, לאחר תחינות רבות ואף איומים – "וַתֹּאמֶר אֶל-יַעֲקֹב הָבָה-לִּי בָנִים, וְאִם-אַיִן מֵתָה אָנֹכִי" (בראשית, ל', א') – הצליחה להרות ולהוליד בן (יוסף). ואם כך, לילדיו של יעקב – כלומר, לעם היהודי – היו שש אמהות, רק ששתיים מהן נשכחו – כלומר, הושכחו – ברבות השנים.

גם בסיפורים המשפחתיים שלנו, המתעדים היסטוריה קרובה יותר, נופלים, לעתים, אי-דיוקים (או "אי-דיוקים") אשר עוברים ביחד עם הסיפורים מדור לדור. אז מה עושים? אנחנו – המְספרים – צריכים לדאוג שהתיעוד שלנו מועבר בצורה מדויקת ובהירה; ואנחנו – המאזינים – צריכים להיות ביקורתיים כלפי הסיפורים ולשאול למקורם של הפרטים. זה לא קל, אבל זוהי הדרך הבטוחה למנוע את הפיכת ההגדה המשפחתית שלנו לאגדה.

Share

תגובה אחת↓

  • 1 זאב שרון // 19 אפר, 2019 בשעה 13:08

    מחקרון חביב לקראת חג הפסח.
    ואני אפילו לא שמתי לב לעובדות אלו
    מעתה אומר: 3 אבות ו-6 אמהות

     

השארת תגובה