משפחתובלוגיה

על חיפושים ועל מציאות

header

רשת מורשת

31 בינואר, 2019 מאת ארנון · 4 תגובות

לפני ימים אחדים, ציינו את יום השנה החמישי לפטירתה של הניה רוזנברג לבית דיאמנטשטיין ז"ל (2013-1920). מול קברה, בחוג המשפחה המצומצמת, קראתי מילים שכתבתי לזכרה, אך כאשר קראתי אותם – הבנתי כי המסר העולה מהם חורג מתחומי המשפחה. לאחר התלבטויות רבות עם עצמי, החלטתי לפרסם אותם כאן.

* * *

עד אמצע המאה ה-19 כמעט ולא היו רבנים בקהילות יהודיות בטרנסילבניה. זאת מסיבה הפשוטה שעד אותה תקופה כמעט ולא היו קהילות יהודיות באזור זה. הנסיבות הפוליטיות – שהיו, כאז כן כהיום, תוצאה של מלחמות על כוח ואגו וכסף ואדמה (בעיקר בין גברים, כמובן) – הביאו לכך שבמחצית המאה ה-19 החלה נהירה יהודית לכל רחבי טרנסילבניה. בתוך כך, החל להתבסס לא רק היישוב היהודי, אלא גם מושג הקהילה היהודית, ואתו גם מוסד רב הקהילה.

גם בעיירה Șomcuta Mare, אשר על פי הגבולות של ימינו, נמצאת בצפון-מזרח רומניה, התבססה באותם הימים קהילה יהודית. וגם בה, כמובן, מונה רב. הרב הראשון של הקהילה היה עזריאל אייזיק קלר, יליד 1823 – לפני כמאתיים שנה. הוא כיהן כרב הקהילה במשך 43 שנה, עד למותו, בשנת 1903. קלר נחשב לאחד מחשובי הרבנים בטרנסילבניה, ועמד בקשר עם רבים מן הרבנים החשובים ביותר בתקופתו. עזריאל אייזיק קלר היה סבא-רבא של הניה. יותר מ-90 שנה מפרידות בין שנת לידתו לשנת לידתה, בערך כמניין השנים שמפריד בין לידתה ללידת ניניה שלה.

בספרות המחקרית על רבני רומניה, נכתב כי עזריאל אייזיק קלר "עמד בקשרי שו"ת עם רבני הדור". מה זה אומר? באותם ימים, אמצעי התקשורת העיקרי בין אנשים מרוחקים היה המכתב. כאשר רב של קהילה קטנה רצה להתייעץ עם רב גדול בסוגייה שעלתה לדיון בקהילתו, הוא היה משגר מכתב אל רב גדול. זה האחרון היה דן בסוגייה, וכאשר מצא אותה חשובה לכלל, היה מצרף אותה לשאלות אחרות שנשלחו אליו, והיה מפרסם אותן בספר שו"ת – שאלות ותשובות. ספרים אלו משמשים עד היום בעת מתן פסיקות רבניות. וכך, שאלות שהפנה הרב עזריאל אייזיק קלר – מופיעות בספרי שו"ת חשובים. סביר שגם עם בני משפחתו החליף קלר מכתבים, כמו שעשתה הניה בהמשך עם בני משפחתה. מאוחר יותר, היתה מתקשרת עם נכדיה באמצעות הטלפון, למשל מאחלת להם מזל טוב ביום ההולדת. בשבוע שעבר, הסבים של בני שלחו לו איחולי "מזל טוב" בווטסאפ. זה נשמע אולי מרוחק, אבל באופן אירוני הודעות הווטסאפ האלו נשמרות טוב יותר משיחות הטלפון, ואפשר לעיין בהן גם בעתיד. ואם לחזור לסיפורו של קלר, רבנים כיום משתמשים בווטסאפ ככלי יעיל לניהול שו"ת.

עזריאל אייזיק קלר – כאמור, הסבא-רבא של הניה – היה חתנו של רב קהילה. לאחר מותו של קלר, כיהן בתפקיד בנו, אהרון צבי קלר, שגם שמו מוזכר בספרי שו"ת רבים וחשובים, ולאחר מותו של זה – כיהן בתפקיד חתנו של אהרון צבי, הרב יוסף צבי הייפלרין הפלרט; עם רציחתו באושוויץ, הסתיים מוסד הרבנות בשאמקוטה מארה, כיוון שהקהילה כקהילה נכחדה. היילפרין הלפרט היה גם ראש הישיבה המקומית, ובמשך הזמן העביר את ניהולה לחתנו, לוי יצחק מילר. לאחר שמילר עבר לשמש כרב של קהילה אחרת, הוא העביר את ניהול הישיבה לקרובו, הרב יחזקאל רוטנר. מילר ורוטנר המשיכו לכהן כרבנים בישראל ובארצות הברית, בהתאמה.

ואם כך, הניה היא צאצאית של משפחת רבנים מפורסמת וחשובה, אך מוסד הרבנות המשיך את דרכו בענף אחר של המשפחה. בענף הישיר שלה, עסקו בני המשפחה במקצועות אחרים. אביה היה בעל בית דפוס. בעלה היה בעל מאפייה. בדור של צאצאיה, בתה היתה מורה וחתנה – איש היי-טק; בנה – פיזיקאי וכלתה – יועצת הדרכה. רק אחד מארבעת המקצועות האלו היה רווח בימים בהם חיו אבותיה. את העיסוקים של חלק מנכדיה קשה אפילו להגדיר בקלות.

העברת לפיד הרבנות אצל משפחת קלר לא היתה עניין נדיר, והיא פרקטיקה נפוצה גם בימינו. גם מחוץ לתחום הרבנות ידועים מקצועות ועיסוקים שעוברים מדור לדור, אפילו היום – למשל: מוזיקה, מסעדנות, עריכת דין – אך הנוהג הזה הופך להיות נדיר בימינו. כשהוא כבר מתקיים, קוראים לו בביקורתיות "נפוטיזם". היום אנחנו שואפים להגשים את עצמנו ולאו דווקא לאחוז במורשת המשפחתית.

ועדיין, לפעמים, מסתבר שיש משהו חזק מאיתנו שמושך אותנו לאיזורים בהם הסתובבו אנשים היקרים לנו. דוגמה אנקדוטלית: למרות שהכיוון המקצועי שלי היה מוכוון-מטרה כבר מגיל צעיר, בשלב כלשהו עשיתי סיבוב פרסה והגעתי לעסוק בתחום הקשור להוראה בבתי ספר; אחי הצעיר עבר אף הוא שינוי מקצועי משמעותי, שהביא אותו להיות מורה בפועל. ואולי בכך אנחנו ממשיכים במשהו את מורשת ההוראה של אמי. ואגב (או לא), הסבא שלה היה מורה בקהילה היהודית בה התגורר באוקראינה. ועוד דוגמה אנקדוטלית: אשתי נמשכה לעולם ההיי-טק, בו עבד אביה, ואף בננו הבכור מגלה סימנים של משיכה לעולם הזה. ואולי אלו לא דוגמאות אנקדוטליות אחרי הכל.

הנתק שנוצר בעת המודרנית בין אדם למורשת המשפחתית שלו מוביל, כמובן, גם לרצון של אנשים לעסוק בחקר ההיסטוריה המשפחתית שלהם. במחקר שערכתי לפני כמה שנים, עלה כי גנאלוגים – אנשים העוסקים בחקר ההיסטוריה המשפחתית שלהם – רואים במחקר הזה אמצעי לקיום חיבורים בין-דוריים עבר-הווה-עתיד; גם חיבורים בין-דוריים בתוך המשפחה החיה היום, אבל גם חיבורים בינם לבין דמויות-עבר שלא הכירו, כמו גם חיבורים בינם לבין צאצאיהם שעוד לא נולדו. כלומר, לא רק למורשת ההיסטורית הם רוצים להתחבר, אלא הם גם חושבים על המורשת שהם משאירים.

והנה, אנחנו כאן, מול קברה של הניה, שלושה דורות של המשפחה, מקיימים בעצם עמידתנו המשותפת פה את הקשרים בינינו. ובתוך כך, אנחנו שומעים על עזריאל אייזיק קלר, הסבא-רבא של הניה, שאף אחד מאיתנו לא הכיר (אף לא היא), וקושרים את העיסוק הרבני שעבר במשפחה מדור לדור לחוסר הרציפות העיסוקית של ימינו. וחושבים על עצמנו. ומשהו פתאום מחבר אותנו אל מה שהיה פעם במשפחה. וכשנביט מעכשיו בחתימת היד של עזריאל אייזיק קלר – אותה אפשר למצוא בקלות באינטרנט – אולי היא לא תיראה לנו כמו סתם חתימה.

הניה השאירה אחריה תמונות ומכתבים וסיפור חיים מופלא וילדים ונכדים ונינים והרבה זכרונות. ולכל אחד מאיתנו יש היום – ויהיה תמיד – הניה משלו בתוכו. ולא משנה איפה נהיה ובמה נעסוק, לא משנה איך וכמה נתקשר זה עם זה, יש משהו חזק מאיתנו שמחבר בינינו, והוא עושה זאת בדרכים נסתרות ומפתיעות. 
 

חתימתו של הרב עזריאל אייזיק קלר על ספר משנת 1857 [מקור]

Share

4 תגובות↓

  • 1 עירית // 1 פבר, 2019 בשעה 23:04

    משהו לא מסתדר לי במשפט: "… יותר מ-90 שנה מפרידות בין שנת לידתו לשנת לידתו,…".האם הוא נכון וזה מה שהתכוונת לכתוב?

    דבריך הם לכבוד הן למנוחה והן לשאריה.

  • 2 ארנון // 3 פבר, 2019 בשעה 21:03

    תודה על הסבת תשומת לבי – זו היתה פליטת קולמוס, כמובן, תיקנתי.

  • 3 קרן פרידמן // 5 פבר, 2019 בשעה 15:59

    תודה רבה ארנון, כתבת כל כך יפה. המחוייבות שלך והמאמצים שאתה משקיע בחקירת המורשת ושמירתה, מרגשים מאד ומעוררי כבוד. יישר כח! (לא זכרתי שיש לשנינו רקע רומני (: )

  • 4 ארנון // 5 פבר, 2019 בשעה 16:52

    תודה, קרן יקרה. גם משפחת הרשקוביץ שלי הגיעה ארצה מרומניה.

השארת תגובה