משפחתובלוגיה

על חיפושים ועל מציאות

header

עד שהמוות כבר הפריד בינינו

10 בפברואר, 2019 מאת ארנון · 2 תגובות

על פי ההלכה, חלל רשאי להינשא. הנה, כך כתוב ברמב"ם הלכות איסורי ביאה, פרק י"ט, הלכה י"א:

"אבל הכהנת מותרת להנשא לחלל"

לא, הכוונה, כמובן, אינה לחלל במובן של מת, אלא למונח המתאר אדם שנולד לכהן מאשר שאסורה עליו בשל היותו כהן (למשל, גרושה). על פי מיטב ידיעתי (ועל פי מיטב חיפושיי), ההלכה היהודית אינה דנה בסוגיית נישואין למת, שכן הדבר אינו עולה על הדעת ביהדות. במחוזות אחרים, הדבר דווקא עולה על הדעת…

* * *

בקומונה פְרֶז'וּס Frejus, השוכנת בדרום צרפת, על גדת הריביירה, אירע בשנת 1959 אסון גדול. סכר מַלְפַּסֶה Malpasset קרס, והרג למעלה מ-400 איש. היה זה אחד האסונות הגדול ביותר שידעה צרפת במאה ה-20.

נשיא צרפת דאז, שארל דה גול Charles de Gaulle, הגיע לבקר במקום, ונתקל בבקשה לא שגרתית מאחת מתושבות המקום. הנערה הצעירה סיפרה לנשיא כי ארוסה נהרג באסון הסכר, וכי היא עדיין רוצה להינשא לו. דה גול דאג להעברת חוק אשר יאפשר לה להינשא לאהובה המת. מאז, מאות אנשים ניצלו את החוק, ומקרים אחדים אף הגיעו להיות מדווחים בתקשורת.

נישואים שלאחר המוות (כלומר, נישואים בהם החתן או הכלה אינם בין החיים) מוכרים גם בסודן ובסין.

וגם בקרבנו, בליבה של ירושלים, ניתן למצוא אזכור לנישואים מוזרים שכאלו. ברח' יפו 86 נמצא בניין בית החולים העירוני, אשר מכונה גם "בית החתן המת". על פי האגדה המסתובבת בשכונות ירושלים, הבית נבנה בסוף המאה ה-19 בעבור זוג ערבי-נוצרי שעמד להינשא. למרבה הצער, החתן נפטר ערב החתונה, וביום החתונה – שהיה אמור להיות גם יום הלוויה, נערכה למרות הכל החתונה, כאשר החתן המת הולבש בבגדי החתונה.

חזית "בית החתן המת" ברח' יפו 86, ירושלים (לקוח ברישיון מוויקישיתוף)

* * *

כפי שסיפרתי כאן לפני זמן מה, לאחרונה נחשפתי מחדש למאגר המידע המקיף של העמותה למחקר גנאלוגי בישראל. רוזי פלדמן היא אחת ממובילות העמותה, ומי שאחראית בפועל על קידומו של מאגר המידע החשוב הזה; רוזי הציגה בפניי מסמך מרתק בו נתקלה תוך כדי אינדוקס רישומי נישואים מצפון הארץ.

המדובר בתעודת נישואין אשר הוצאה ביום 26.1.38 בעפולה. התעודה מעידה על נישואיהם של אריה המר ומרים צערטצאנקו, חקלאים מנהלל. מן התעודה אנו למדים כי אריה, בן 27 – בן דוב וזהבה – נולד בגליציה, וכי מרים, בת 33 – בת חיים ורחל – נולדה בתל אביב. ופרט נוסף אנו למדים מן התעודה הלה: החתן איננו בחיים והכלה הינה אלמנה!

רישום הנישואים של אריה ז"ל ומרים (לבית צרטנקו) המר, 1938 (ליחצו להגדלה)

על פי המופיע בתעודה, הנישואים נערכו בחיפה בתשרי תרפ"ח, למעלה מעשור בטרם הונפקה תעודת הנישואים. ואם כך – מדוע הוצאה תעודת הנישואים כאשר החתן אינו בין החיים?… הפרשייה הזו סיקרנה אותי מאוד, וניסיתי להתחקות אחריה, בתקווה למצוא פתרון לתעלומה…

* * *

על פי המופיע באתר "אלבום יזרעאל", אריה המר הגיע לנהלל בהשפעת אחיו, ד"ר המר עומר (כך במקור), שהיה מהרופאים הראשונים בעמק. מעט המידע המופיע בדף האישי אודותיו תואם את המופיע בתעודת הנישואים: המר נולד בגליציה, התגורר בנהלל בין השנים 1932-1926 (כלומר, בזמן הנישואים התגורר בנהלל), שם אשתו מרים לבית צרטנקו. בתחתית הדף מופיע הכיתוב: "היה חקלאי נלהב אך חלה באופן פתאומי ונפטר צעיר". בדף אודות מרים מסופר כי היתה חניכת משק הפועלות בשכונת בורוכוב, וכי לאחר נישואיה לאריה הגיעה לנהלל, "אך הגורל הביאה להשאר בגיל צעיר עם שני ילדים  קטנים." בדף אודות אריה מצוין כי הוא נפטר בי"ט סיוון תרצ"ב, אך על פי המופיע על מצבתו של המר (כפי שמופיעה באתר "נשמה"), עולה כי הוא נפטר בי"ט סיוון תרצ"א. הכיתוב על המצבה חושף כי המר נולד בבודזינוב (כיום, Bodzanów), גליציה.

אחיו הרופא של אריה המר הוא ד"ר ראובן בן דב עומר (המר) – כלומר, עיברת את שמו מהמר לעומר. מקריאת המצבה שלו (באתר פיקיוויקי), בבית העלמין בנהלל, עולה כי אף הוא נולד בבודזינוב (כיום, Bodzanów), וכי נפטר בשנת תשט"ז בתל אביב. באתר "עיתונות יהודית היסטורית", ניתן למצוא הודעה על מותו של עומר, אשר פורסמה בעיתון "דבר" ביום 15.6.56:

כיוון שלא מצאתי פרטים נוספים אודות אריה המר, החלטתי לאתר את צאצאיו. איתור הצאצאים היה קל למדי, ובסופו של דבר יצרתי קשר עמם באמצעות הדפים שלהם בפייסבוק. נכדו של אריה סיפר לי כי המקור של תעודת הנישואים אותה הצגתי בפניו נמצא אצל המשפחה. לאחר בירורים שערך בקרב בני המשפחה, חזר אליי הנכד וסיפר כי בני המשפחה אינם יודעים מהו הסיפור שעומד מאחורי הפרשייה המוזרה.

* * *

אם כך, נותרתי סקרן, ללא מענה – מדוע הוצאה תעודת נישואים בעבור הזוג, כאשר החתן אינו בן החיים והכלה כבר אלמנה?… אשמח להצעות לפתרון התעלומה.

Share

2 תגובות↓

  • 1 דרור פרידמן // 10 פבר, 2019 בשעה 12:45

    ארנון שלום!

    יתכן שלשם הוצאת צו ירושה הוצאה תעודת הנישואין המוזרה, בהנחה שהזוג אכן נישא בחתונה יהודית דתית כמקובל, מעניין אם קיימת כתובה אצל הצאצאים, כתובה עשויה להאיר חלק מתעלומה

  • 2 הרצל // 11 פבר, 2019 בשעה 2:22

    לקבל זכויות שלו במשק בנהלל.. או קיום /קבלת צוואה כלשהיא 

השארת תגובה