משפחתובלוגיה

על חיפושים ועל מציאות

header

כך חזיתי את העתיד פעם-וחצי

6 במרץ, 2013 מאת ארנון · 2 תגובות

מאמר פרי-עטי, אשר התפרסם לאחרונה ברבעון של האגודה לגנאלוגים מקצועיים, Association of Professional Genealogists Quarterly (גליון דצמבר 2012), דן באופן הדרמטי בו משנה האינטרנט את הגנאלוגיה. בפרט, פירטתי במאמר מהם (להערכתי) השינויים אשר יגרמו לשינוי דרמטי בפני הגנאלוגיה בתקופה העתידה לבוא.

כל מי שהתנסה בפרסום בכתבי עת מקצועיים, יודע שמדובר בדרך כלל בהליך ארוך למדי. גם מקרה זה אינו חריג: המאמר נשלח לפרסום בחודש פברואר 2011, והופיע בדפוס כמעט שנתיים לאחר מכן. כאשר מדובר במאמר המתייחס לשינויים טכנולוגיים – פרק זמן כזה עשוי להיות קריטי לתוכנו של המאמר. ואכן, בתקופת ההמתנה לפרסומו נדרשתי לשינויים תכופים בו, על מנת שיגיע מעודכן ככל האפשר לידי הקוראים. יותר מכך – במהלך תקופת ההמתנה, כמו גם זמן קצר לאחר פרסומו, התממשו שתיים מתחזיותיי אל מול עיניי המשתאות. בעצם, כיוון שהשנייה התממשה רק חלקית – אפשר לומר שרק תחזית-וחצי שלי התממשה.

החידוש הראשון אותו חזיתי הוא הופעתם של יישומים טכנולוגיים אשר יאפשרו להתאים באופן אוטומטי אנשים מעץ המשפחה אל אנשים המתועדים במאגרי מידע של מסמכים. מעקב מתמיד אחר חידושים טכנולוגיים בתחום הגנאלוגיה הוא זה שמאפשר לחזות זאת. מדובר בתולדה הגיונית של מספר מגמות אשר התפתחו מאוד בשנים האחרונות, בין היתר:

  • יישומים טכנולוגיים המנתחים קבצים גנאלוגיים ומציעים מבט-על על המחקר ועל המשכו הפוטצניאלי (למשל, תוכנת GenDetective)
  • פיצ'רים המציעים איתור מסמכים נוספים לגבי אדם מסוים, תוך כדי עיון במסמך מסוים אודותיו (כפי שמיושם, למשל, ב – Ancestry.com)
  • מיזוג פרופילים, כפי שמיושם בג'ני, והתאמות חכמות המיושמות במיי הריטייג'

לאור כל אלו, לא מופרך היה לחשוב שניתן יהיה בקרוב לאתר באופן אוטומטי בין אנשים בעץ המשפחה לבין מסמכים במאגרי מידע שונים. ואכן, על סף פרסום המאמר, בחודש ספטמבר 2012, השיקה חברת מיי הריטייג' את טכנולוגית Record Matching, אשר עושה בדיוק את זה… לשמחתי, הסכים עורך כתב-העת להיענות שוב לבקשתי ולערוך קלות את המאמר, וכך הטכנולוגיה הזו מוזכרת בגירסה הסופית.

* * *
אך את התחזית השניה לחידושים מסעירים שישנו את פני הגנאלוגיה לא ציפיתי לפגוש במציאות מהר כל כך. המדובר בחיפוש סמנטי.

חיפוש סמנטי – אם לנסות ולהסביר זאת בפשטות – הוא חיפוש אשר מבין את כוונת השואל, ובמקביל – מסוגל לנתח מידע בהקשר בו הוא מובא, על מנת לענות במדויק לשואל. דוגמא פשוטה: חיפוש רגיל (נאמר, בגוגל) של המחרוזת "מתי נולד חיים ויצמן?" יעלה תוצאות של דפים המכילים מילים מתוך המחרוזת הנ"ל. סביר שבין הדפים האלה, אפשר יהיה למצוא בקלות יחסית תשובה לשאלה. לעומת זאת, חיפוש סמנטי של אותה המחרוזת אמור להחזיר מיד את התשובה: 27 בנובמבר 1874 (ואולי אף להציע מקורות).

הנה כמה דוגמאות לחיפושים סמנטיים שעשויים לשנות דרמטית את האופן בו נעסוק במחקר גנאלוגי. שערו בנפשכם שאפשר יהיה לשאול מנועי חיפוש את השאלות הבאות, ולקבל תשובות טובות:

  • [חיפוש במדריך טלפונים:] מה מספר הטלפון של ג'וני שוורצברג שגר בניו-ג'רזי בעיר ליד הגבול עם פנסילבניה? (ובנוסף להבנת השאילתה, מנוע החיפוש יחפש גם שמות נרדפים לג'וני, כגון ג'ונתן, ואת שם המשפחה הוא יחפש על פי שיטת סאונדקס)<;li>
  • מאילו שנים ניתן לאתר רישומי לידה מן העיר קלוז'? (מנוע החיפוש יחפש גם שמות נרדפים לקלוז' Cluj, כגון קלוז'-נאפוקה Cluj-Napoca וקולוז'וואר Koloszvar)
  • [חיפוש אחר רחוק-משפחה אבוד, בעקבות סיפור שמתגלגל במשפחה:] למד באוניברסיטת ייל, קיבל פרס חשוב בפיזיקה, נשוי לשחקנית שנולדה בהוואי
  • [חיפוש במאגר מידע גנאלוגי:] אברהם, נולד בסביבות שנת 1870 בפולין, אבא של רחל ואבירם, בן-הדוד הצעיר של ריטה

חיפוש סמנטי הוא כבר לא באזז. פעם הוא היה. מאז, נעשים מדי פעם נסיונות להשיק את מנוע החיפוש הסמנטי האולטימטיבי. עד כה, כל הנסיונות האלו כשלו. עם זאת, מנועי חיפוש במאגרי מידע ספציפיים יכולים בהחלט להצליח במשימה הזו, שכן חיפוש סמנטי מוצלח דורש סמנטיקה טובה, היינו סימון המשמעות של המילים/פריטים בהם מחפשים. ובדיוק בשל כך, חזיתי כי תחום הגנאלוגיה יוכל ליהנות מחיפושים סמנטיים מוצלחים בעתיד הנראה לעין, שכן במאגרי מידע גנאלוגיים שדות המידע מובאים ממילא בהקשרם.

לפני כחודשיים, בראשית ינואר 2013, הושק מה שנדמה לי כאחד ממנועי החיפוש הסמנטיים המוצלחים ביותר, נכון להיום. מנוע חיפוש זה מוצלח במיוחד, לדעתי, לא רק בגלל שהוא מאפשר למשתמש למצוא מה שהוא רוצה, אלא כיוון שהוא מדגים שימוש יומיומי, נרחב ואינטואיטיבי של חיפוש סמנטי. ממש כפי שהייתי מצפה לראות במאגרי מידע גנאלוגיים. המדובר על החיפוש החדש של פייסבוק – Graph Search.

Graph Search מאפשר לחפש בפייסבוק באמצעות שאילתות דוגמת: "תמונות שצולמו בפולין לפני 1970", "חברים של חברים שלי שגרים בפלורידה", "אנשים ממין זכר שגרים בפילדלפיה, עובדים בניו-יורק, ואוהבים בתי קברות", ועוד ועוד – כיד הדמיון הטובה עליכם. כבר היום יכול ה – Graph Search לסייע לעוסקים בגנאלוגיה, למשל באיתור קרובי-משפחה (או רחוקי-משפחה) אבודים; באיתור קולגות לסיוע מרחוק, להתייעצות, או לתמיכה; באיתור חומרים אודות יישובים או אירועים; ועוד.

Graph Search מראה שאפשר בהחלט לבנות מנוע חיפוש סמנטי מוצלח, וזאת בהנחה והמידע בו מחפשים מסומן כמו שצריך. השקתו גרמה לתחזיתי להתגשם חלקית, אך בהחלט ייתכן שלאחר שהוכחה יכולת חיפוש סמנטי מוצלחת – כזו המחפשת במאגר מידע גדול, יכולה לסייע לקהל רחב במגוון אדיר של שאילתות, ומעל הכל ידידותית למשתמש – יצוצו מנועים מוצלחים אחרים במאגרים גדולים. בפרט במאגרי מידע גנאלוגיים.

Share

2 תגובות↓

  • 1 עידן // 28 אפר, 2013 בשעה 16:00

    כתבה ממש ממש מעניינת , לא יודע איך הגעתי אליה.

    יצא לי לראות בכנס בקנדה חברה שפיתחמה מנוע חיפוש ממש חכם, שווה לבדוק עליהם, לא מצאתי את האתר שלהם, אבל אני דיי בטוח שזה ניקרא בלומפה.

  • 2 ריקוד החידושים הגנאלוגי-טכנולוגי // 31 אוק, 2019 בשעה 6:07

    […] לפני כשבע שנים, פרסמתי כתבה ברבעון של ארגון הגנאלוגים המקצועיים, ובה תיארתי את האופן בו משפיע האינטרנט באופן דרמטי על שדה המחקר הגנאלוגי. בסוף הכתבה, חזיתי את ההתפתחויות שעתידות עוד לבוא. אחת התחזיות קלעה, תוך זמן קצר, למה שאכן קרה בפועל. […]

השארת תגובה