משפחתובלוגיה

על חיפושים ועל מציאות

header

יהודי פולין במחנה אושוויץ

3 במאי, 2011 מאת אורית לביא · 6 תגובות

ביקשתי מידידי שבפולין לרכוש עבורי ספר ולשלוח לי. הוא סירב לקבל תשלום, וכתב שזוהי מתנה ממנו. לו היית חושבת על כך מראש, הייתי מבינה שג'נטלמן פולני אינו יכול לבקש תשלום עבור ספר שזהו שמו: יהודי פולין במחנה אושוויץ.

הספר כולל ארבעה עמודי מבוא בפולנית, ואחריהם – למעלה מארבע-מאות עמודים עם שמות. כאשר הגיע – פתחתי אותו באקראי, באמצעיתו. האצבע נפלה על השם: אווה גרינבל.

פגשתי את אווה בעבר. היא אחת מבני המזל ששמותיהם מופיעים בספר, אשר ניצלו. אווה ערכה את ספר היזכור של קהילת סנדומייז', "עת אזכרה". כאשר שוחחתי עמה, גיליתי במפתיע כי אמה ילידת אושייק, ואנחנו צאצאיות לאותה משפחה מכפר קטן זה.

רוב יהודי פולין לא נשלחו לאושוויץ. הם נספו במחנות השמדה אחרים, מתו מרעב וממחלות בגטאות, או נספו בהרג המוני סמוך למקומות מגוריהם. לפי ההערכה, אל אושוויץ נשלחו בין 300,000 ל-380,000 מיהודי פולין (כ-10%).  מתוכם, נמצא תיעוד רק עבור 17,949 מהנשלחים. אלה הם בדרך כלל האנשים שקיבלו מספר באושוויץ, ולא הומתו מיד. לכן אין זה מפתיע שהניצולים יהיו חלק מקבוצה זו.

אווה נכללת ברשימת האנשים מיום ה-19.1.1943, אשר עליה נכתב: "מקרקוב הגיעו 1,372 איש, מהם כארבע-מאות יהודים. שלוש מאות וחמישים מהם נשלחו מיד לתאי הגזים. האחרים נשלחו למחנה וניתנו להם מספרי אסיר". הרשימה מאפשרת לראות את 36 הגברים ותשע הנשים היהודיים להם ניתנו מספרי אסיר, כולל תאריכי הלידה שלהם ומקומות לידתם.

ההסברים על המקור של כל אחת מרשימות השמות המופיעות הם בפולנית, ומאותגרי השפה יצטרכו להשקיע מאמץ רב כדי להבין את משמעותן.

בספר נכללים גם שמות שאינם מופיעים באתר המקוון של אושוויץ. ביניהם נמצאת למשל פרלה צוקר מקרקוב, אשר נשלחה לאושוויץ באחד הטרנספורטים הראשונים, בקיץ 1940. הטרנספורט כלל יהודים מקרקוב וטרנוב ואין פרטים נוספים אודות האנשים שנכללו בו. סביר מאד להניח כי פרלה צוקר קרויה על שם סבת-סבי ושייכת לעץ המשפחה.

אך גם כאשר השמות מופיעים באתר המקוון של אושוויץ, יש ערך למציאתם בספר. הספר מאורגן לפי משלוחים, ולפי מספרי אסירים. המיספור נערך בנפרד לנשים וגברים, וכך גם הרשימות. לעתים, מבט על הרשימה המלאה יכול להעמיק את ההבנה שלנו אודות האנשים אשר בגורלם אנו מתעניינים.

הספר יצא לאור על-ידי המכון היהודי ההיסטורי בוורשה. אין צורך לומר, שהקריאה בו מכבידה למדי. מי ירכוש אותו? מי שרוצה להיות בטוח שלא החמיץ שום מקור מידע אודות גורל יקיריו.

* * *
5 בינואר 2015
אווה פלדנקרייז גרינבל נפטרה ב-י' בטבת תשע"ד. לו היתה חיה השבוע, היתה חוגגת יום הולדת 95. קיבוץ לוחמי הגטאות הציב דף הנצחה לזכרה, ובו סגירת מעגל באושוויץ.








































Share

6 תגובות↓

  • 1 יוסי יניב // 3 מאי, 2011 בשעה 21:17

    האם יש אתרים מקונים נוספים לחיפוש שמות הנספים?

  • 2 אורית לביא // 4 מאי, 2011 בשעה 6:57

    יוסי,
    ישנם אתרים רבים נוספים. חברתנו חוה מקבצת רבים מהם תחת הערך "מקורות לחיפוש מידע אודות נספים / ניצולים בשואה" בוויקיגניה. אך גם רשימה מקיפה זו אינה ממצה.
    אם אתה מתעניין במידע ספציפי שאינו מופיע שם, תוכל לחפש בארכיון פורום "שורשים משפחתיים", או להציג שם את שאלתך (או כאן).

    אורית

  • 3 יוסי יניב // 5 מאי, 2011 בשעה 5:41

    אטורית
    תודות על האינפורמציה.
    אני בונה את עץ המשפחה שלי – כולל הרבה מאד נספים בשואה – באתר GENI.
    שם אני "ניפגש" עם בני משפחה ומעדכן, גם כן, פרטים שלא ידעתי על בני המשפחה.
    האם מוכרים לך אתרים טובים כאלה שניתן להיכנס אליהם באופן חופשי ולדלות מהם פרטים נוספים?
    שוב תודה על ההפניה.
    יוסי

  • 4 אורית לביא // 5 מאי, 2011 בשעה 16:29

    יוסי,

    כאמור רוב האתרים מרוכזים בדף הנ"ל בוויקיגניה. האתרים האחרים ייחודיים עפי"ר לאזור גיאוגרפי מסויים או למחנות מסויימים (למשל, יש אתר שמתמקד במידע אודות בני צ'נסטוחובה והסביבה בפולין). אני מציעה שתציג שאלות ספציפיות לגבי קרובים שגורלם אינו ידוע בפורום "שושרים משפחתיים".
    בהצלחה,

    אורית

  • 5 תמר אונגר // 15 דצמ, 2014 בשעה 21:38

    שלום רב
    כיצד ניתן לאתר מספר אסיר ממחנה אושוויץ?
    תודה
    תמר

  • 6 אורית // 16 דצמ, 2014 בשעה 6:41

    תמר,
    ברשימה לעיל ישנו קישור לאתר מוזיאון אושוויץ, ושם, בתפריט משמאל יש להקליק על Auschwitz Prisoners (אחד לפני האחרון).

    אורית

השארת תגובה