משפחתובלוגיה

על חיפושים ועל מציאות

header

על שיתופי פעולה וקשר עם הציבור

3 בספטמבר, 2008 מאת ארנון · 4 תגובות

1. בלוג חדש בשכונה. בראשית חודש יוני ש"ז, נפתח הבלוג של ארגון JewishGen. העובדה שהבלוג נפתח תחת פלטפורמת הבלוגים הפופולרית והחינמית Blogger – אין בה כדי להעיד על איכותו של הבלוג, אך היא יוצרת תחושה של ניתוק כלשהו מן האתר שמפעיל הארגון, JewishGen.org. לעומת הרושם שנוצר מכתובת הבלוג, עיון ברשימת הכותבים של הבלוג מעלה כי הם בשר מבשרו של JewishGen:

2. שיתוף פעולה היסטורי. הכנס הבינלאומי השנתי לגנאלוגיה יהודית, מבית IAJGS (ארגון העל של החברות לגנאלוגיה יהודית), הוא הזדמנות מצוינת לחדש ולרענן. מדי שנה, מנצלים אנשי JewishGen את ההזדמנות הזו, על מנת להכריז על שיפורים ושיפוצים באתרם. השנה, הלכו אנשי הארגון צעד נועז אחד קדימה. ביומו השלישי של הכנס, אשר התקיים השנה בשיקגו, הוצגו בפני הקהל הרב שני חידושים מסעירים:

  • שיתוף פעולה עם אתר Ancestry.com
  • לוגו חדש

ובמקום בו כתבתי שהחידושים היו "מסעירים" כיוונתי לכך שמאז ההכרזות הללו – הקהילה גועשת וסוערת. אולי לא מיותר לציין, אך שני השינויים הללו לא התקבלו בתשואות. שיתוף הפעולה האמור, אשר הפתיע את מרבית הקהילה, הצליח להדהים/להרגיז/לעצבן/להפחיד (כל האפשרויות נכונות); הלוגו החדש הצליח לעשות אותו הדבר בדיוק.

על פי ההודעה הרשמית, מהותו הבסיסית של שיתוף הפעולה היא זו: Ancestry.com יאחסן מאגרי מידע מבית JewishGen, ויאפשר חיפוש חינמי בהם; אתר JewishGen.org יאוחסן גם הוא בשרתי Ancestry.com. כך, ירוויחו כולם: הגנאלוגיה היהודית תעשה לה שמות בקרב חוקרי משפחותיהם בכל העולם, אתר JewishGen.org יהיה (סופסוף) מהיר לשימוש, ו – Ancestry.com יתעשר בעוד עשרות/מאות אלפי רשומות. למן הרגע הראשון הודגש כי אתר JewishGen.org – על כל מאגריו – ימשיך לפעול באותה מתכונת בה פעל עד כה, וכי שום מאגר אשר מכיל פרטים אישיים אודות משתמשי JewishGen לא יועבר לאתר Ancestry.com. מיותר לציין שהכרזת ההרגעה הזו הצליחה להלחיץ הרבה יותר מאשר להרגיע, שהרי הרבה פחות מעניין מה אנשי Ancestry.com לא יקבלו, והרבה יותר מעניין מה יעשו אנשי האתר עם מה שכן יקבלו…

3. ההיסטריה. כאמור, מיד אחרי ההודעה על שיתוף הפעולה ועל הלוגו החדש – פרצה מהומה-זוטא. בעצם, בהתייחס לרוחות הרגועות והבלתי-מתלהמות בדרך כלל, אפשר לומר שזוהי מהומה-רבתי. היה מי שכינה "קונספירציה" את המעבר ללוגו החדש, אשר הזכיר לו באופן חשוד למדי את הלוגו של Ancestry.com. (לשיפוטכם, מוצגים למטה הלוגואים המדוברים; משמאל לימין: הלוגו הקודם של JewishGen, הלוגו החדש של JewishGen, הלוגו של Ancestry.com.)

logos.JPG

לאחר שכילו את דבריהם בנושא במהלך ימי הכנס, עברו אלו-שהיה-להם-מה-להגיד להתבטא בבלוג של JewishGen, כמו גם בבלוגים אחרים אשר דיווחו על הנושא. ובהחלט אפשר להבין את ההיסטריה. מדובר במפגש של ענקים: האתר הגדול ביותר העוסק בגנאלוגיה יהודית, ומן העבר השני – אחד האתרים הגדולים ביותר והפופולריים ביותר העוסקים בגנאלוגיה. עם זאת, מדובר במפגש של קצוות ושל ניגודים: האתר שמאחוריו עומד ארגון-ללא-מטרות-רווח, שמבוסס כולו על מתנדבים בעלי רצון טוב ושמנגיש את כל חומריו בחינם, אל מול האתר שבעליו הם החברה-למטרות-רווח הגדולה ביותר בעולם לגנאלוגיה (The Generations Network) ומוכר את מרכולתו לכל המרבה במחיר.

140 איש (נכון לרגע כתיבת שורות אלו) כילו את זעמם בתגובות לפוסט שעסק בלוגו החדש בבלוג של JewishGen, עד שפורסמה תגובה רשמית של מנהל ה"מוזיאון למורשת יהודית – מצבת זכרון חיה לשואה" (ניו-יורק), לו מסונף ארגון JewishGen מזה מספר שנים (בסקר שנערך בבלוג, רק כשליש מן המצביעים ציינו כי הם בעד הלוגו החדש); שלי טלאלי-דרדשתי הביאה את "דעת הקהל" (הלא-חיובית), כפי שעלתה משיחות רבות שלה עם משתתפי הכנס. היו מי שהגיבו בדאגה לפוסט פולו-אפ שעסק בנושא שיתוף הפעולה עם Ancestry.com.

4. קשר עם הציבור. ואולי כל הבעיה היתה בפתאומיות של ההודעה ובסמיכות שלה לשינוי הלוגו. האם ניתן היה למנוע את הסערה על ידי הכנה מוקדמת, ועל ידי "ריכוך" דעת הקהל? מקריאת דיווחים רבים בנושא מאז ההכרזה הרשמית, ניכר שיותר מכל חשים אנשי הקהילה ניתוק כלשהו מן ההנהלה מקבלת-ההחלטות. JewishGen נתפס כארגון שיצא מכלל שליטה.

הכל התחיל כיוזמה פרטית של כמה אנשים "משוגעים לדבר", אך ככל שהתרחב מעגל המתעניינים בגנאלוגיה יהודית – לא היתה ברירה לאנשי הארגון, אלא להתרחב. התרחבות במובן של פרויקטים יזומים דורשת הן כח אדם – כלומר, כח מתנדבים, והן כסף – כלומר, תורמים. כיוון שגיוס מתנדבים ותורמים עלה יפה בשלבים הראשונים של התפתחות האתר, התחילו הפרוייקטים "לרוץ", וההיצע של האתר גדל פלאים, מה שהביא למספר גדל והולך של משתמשים. וכשיש מספר גדול של משתמשים הנהנים מאתר שמבסס את תוכנו על מתנדבים, מתחיל לפעול "חוק הבעסה" של עידן הווב 2.0: אחוז הגולשים אשר תורם לתוכן האתר מסך המשתמשים באתר הוא נמוך להחריד. הנה נתונים שעובדו מוויקיפדיה (אמנם בשנה שעברה, אך הם בהחלט משקפים גם את המצב היום): 48 מיליון משתמשים נהנו מן הידע המופיע באנציקלופדיה החופשית מבלי שתרמו כמעט דבר (פחות מחמש עריכות בחודש); מולם, כ – 87 אלף גולשים תרמו משהו למאגר הידע (לפחות 5 עריכות בחודש), כאשר מבין אלו היו כעשרת אלפים "תורמים כבדים" (יותר מ – 100 עריכות בחודש). המספרים בהחלט מדברים בעד עצמם: פחות משני אחוזים מסך הגולשים באתר תרמו לו משהו!

אם כך, ככל שגדל והתרחב ההיצע של אתר JewishGen.org, סביר שגם בו התרחב הפער בין המשתמשים ה"קוראים" לבין המתנדבים ה"תורמים", ובתוך כך גדל גם הפער בין "עמך" – כל מי שמשתמש באתר ולא בהכרח מבין את הגלגלים המניעים אותו, לבין "ההנהלה" – אלו אשר דואגים מדי יום ומדי שעה לקיומו של האתר. בתחילה, נאלצה "ההנהלה" להעביר את הארגון להיות תחת חסותו של המוזיאון הניו-יורקי שהוזכר קודם לכן, וכבר אז הרימו כמה מן ה"עמך" גבות. וכשהכריזה "ההנהלה" לפני מספר ימים על שיתוף הפעולה עם Ancestry.com, זעקו הן אנשי ה"עם" והן המתנדבים המתמידים. בצד השני – אצל Ancestry.com – אין מי שיזעק, שהרי אין "עם" ואין "קהל" או "קהילה", רק ציבור לקוחות אשר משלמים מכספם כדי ליהנות מן הפירות המתוקים שמציע האתר (והם וודאי שמחים על כל שינוי-לטובה במה שמציע האתר); בעלי המניות מקבלי ההחלטות אישרו את העסקה החדשה די בקלות (כך אני מנחש), שהרי עבורם העלות של אחזקת JewishGen.org שולית למדי.

ואולי אי אפשר אחרת. ואולי הנתק הזה בין ה"ראש" ל"גוף" הוא בלתי נמנע. הן כך גם קורה ביחסים בין ה"עם" ל"שלטון" במדינות דמוקרטיות. מצד אחד, כולם רוצים מנהיגות חזקה, דעתנית, איתנה, אשר תוביל אותם בבטחה למחוזות השקט והשלווה; אך מצד שני, אף אחד לא רוצה להרגיש נבגד מהחלטה פתאומית ובלתי-ברורה. במקרים הללו, כמעט ואין "שביל זהב". וכפי שעולה מדעת הקהל (החד-צדדית, שהרי ל – Ancestry.com אין קהילה שתביע דעתה) להסכם שיתוף הפעולה ההיסטורי בענף הגנאלוגיה האינטרנטית – ממש כמו שעולה מפרשיות אשר צצות מדי יום במחוזותינו – כשכסף מתערבב עם אידיאולוגיה, זה נתפס אולי ככשר, אבל כמאוד מסריח.

Share

4 תגובות↓

  • 1 אורית // 3 ספט, 2008 בשעה 14:49

    בהחלט בגידה!
    אני לא יודעת כמה אני ושכמותי שווים באחוזים. תרמתי למידע המופיע במאגרים, במאות רבות של שעות עבודה על דיגיטציה של מאגרים שונים. תרמתי גם כסף עבור לא מעט פרוייקטים שהיו קרובים ללבי (ולשורשי). העברת המידע לשימושו של ארגון עסקי היא צעד בלתי נסבל מבחינתי.

    מעבר לכך, הצעד של ג"ג מנוגד לערכים הנלווים לעיסוק הגנאלוגי, ואני כבר שוקלת להפסיק לשתף במידע מהעצים שלי ללא תשלום מראש.

  • 2 רוני // 7 ספט, 2008 בשעה 15:34

    Susana Leistner Bloch היא עתה סגנית נשיא לענייני ShtetLink.

  • 3 ali baba // 17 ספט, 2008 בשעה 8:41

    כן, צריך לרכך הודעות, כן, צריך לשתף את הציבור כדי לצמצם התנגדויות. לא, אין צורך ב"הפתעות" ודיונים סודיים עם סגל א' הנבחר…. בקיצור, לשים הכל על השולחן לדיון.
    האם אפשר ללמוד מכך משהו על הדרך בה צריך לנהל את פורום שורשים משפחתיים?
    שנה טובה.

  • 4 הנצחת השואה מהגרת לאמריקה | משפחתובלוגיה // 5 מאי, 2011 בשעה 4:19

    […] שנים, יצאו אנססטרי.קום ואתר JewishGen.org בהודעה מרגשת ומעוררת-מחלוקת על שיתוף פעולה ביניהן. עיקריו של השיתוף: מאגרי המידע של […]

השארת תגובה