משפחתובלוגיה

על חיפושים ועל מציאות

header

מתכון משפחתי לפסח

30 במרץ, 2007 מאת אורית לביא · 5 תגובות

לודז', 1915-16
אברהם רוזנר ואברהם לבקוביץ חובקים, כל אחד לחוד, בן זכר יחיד – שיהיה אח לשתי בנות נוספות.

חיפה, שנות ה-30
שני הבנים, מאיר רוזנר ומשה לבקוביץ, נפגשים על ספסלי הפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. משפחותיהם נותרות מאחור בלודז'.

ראשית שנות ה-40
מאיר ומשה מתגייסים לארמיה השמינית בצבא הבריטי. מאיר משרת ביחידה ההנדסה 738. לא ידוע אם גם משה שירת ביחידה זו.

מסטרה (איטליה), 1945
דודה פולה ואמא מגיעות למחנה מעבר במסטרה, במסען מפולין המשוחררת לפלשתינה. פולה רואה חייל עם תג "פלשתיין", מדבר עם בחור בפולנית, ומזכיר את העיר אופטוב בה גרה דודתה. היא פונה אל החייל ושואלת: "סליחה, אולי אתה מכיר רוזנר מאופטוב?". החייל אינו מכיר, אך מספר שהסרג'נט מייג'ור שלו שמו רוזנר. "מהטכניון?" – החייל מאשר. פולה אומרת שאולי זהו בן-דודה. החייל מביא אותה למחנה הצבא הבריטי הסמוך, ומבקש רשות לטלפן. הוא מטלפן ללידו, ומאיר רוזנר מגיע לטלפון. "אני התעלפתי והוא התעלף. רק דבר אחד הוא אמר לי: אחיך חי והוא בלונדון. אנשים חשבו שהשתגעתי, כי התחלתי להסתובב ולבכות ולצחוק, יש לי אח ויש לי בן-דוד. אחרי חצי שעה מאיר הגיע. היתה שמחה גדולה מאד, אך גם עצב גדול מאד, כי הייתי צריכה לומר לו שהוריו ואחיותיו נספו כולם בוורשה ובטרבלינקה".

תוך זמן קצר הגיע מלונדון גם האח, וויליאם (וואדק) רוזנר, שהיה רופא בצבא צרפת החופשית. המשפחה פוגשת את ליליאנה, חברתו האיטלקיה של מאיר, שבהמשך תהיה אשתו.

ליליאנה

גם משה לבקוביץ הוא הניצול היחיד ממשפחתו, שנספתה אף היא בוורשה ובטרבלינקה. כאשר הארמיה השמינית חונה באנקונה הוא פוגש בצעירה איטלקיה, ליילה, אשר תהיה אשתו.

אבוקה, 1948
בת-הדודה של מאיר רוזנר ובן-הדוד של משה לבקוביץ מקימים משפחה. גם אני אהיה חלק ממנה בהמשך.

פסח, ראשית שנות ה-60, ישראל
וויליאם רוזנר מסיים שליחות כרופא באיי יאווה, אינדונזיה. בדרכו חזרה לאנגליה עם משפחתו, הם חונים בביתנו. אנו פוגשים לראשונה את בנות-דודנו האנגליות, וטועמים לראשונה קורנפלקס, שנקנה לכבודן בחנות יוקרה תל-אביבית. סדר הפסח הפעם חגיגי במיוחד. זוהי הפעם היחידה שהמשפחה חוגגת בהרכב כמעט מלא. ליליאנה נכנסת, בידה מגש מהביל עם צלי בשר שריחו לא יישכח לעולם. בני-דודי מתעלים על עצמם בגילום אליהו הנביא עטוי סדין לבן.

שנות ה-2000, ישראל
שוב מתקרב החג. ריח צלי-הבשר של ליליאנה אינו מרפה ממני, ואני מחליטה לנסות לשחזר את המתכון. המחקר הביביליוגרפי כולל עיון ב"ספר בישול פולקלורי" של מולי בר-דוד, שלעולם אינו מאכזב. בפרק "פסח" מופיע המתכון המשוער. אך ההפתעה גדולה מאד: המתכון מצוטט מפי ליילה לבקוביץ.

molibds.jpg

Share

5 תגובות↓

  • 1 חוה // 30 מרץ, 2007 בשעה 12:08

    התרגשתי מהסיפור על דודה פולה ואמך.
    חג אביב שמח לך ולמשפחתך

  • 2 Debbie Saar // 31 מרץ, 2007 בשעה 19:08

    … שנות האלפיים… היתכן שריח הצלי שעולה באפי מגיע מדירתך?
    וואיי, המתכון שהבאת פתח לי את התיאבון.
    אם את זקוקה ל'טועם מלך' – את יודעת היכן למצאני.
    חג שמח, שיצליח לך הצלי ובתיאבון!
    (כן, כמובן שקראתי את כל הסיפור.) רגש

  • 3 ציונה בר-דוד // 22 מרץ, 2010 בשעה 11:33

    כמה נוסטלגי ויפה להתחבר למשפחת לבקוביץ, למטעמים של פעם
    תודה לך שהזכרת את ספר הבישול הפולקלורי מאת אמא שלי מולי בר-דוד. אגבף הספר יצא במהדורות חדשות בשם "ספר הבישול הגדול" מאת מולי בר-דוד ובעריכת הבת שלה ורדה בר-דוד מור,

  • 4 אורית // 9 אפר, 2010 בשעה 8:21

    וואוו! ממש טלפתיה!
    קראתי לפני שבועות אחדים את מכתבך למערכת "הארץ", בעקבות כתבת המוסף בעניין ספרי הבישול, שאכן עשתה עוול כאשר לא הזכירה את הספר הנפלא של אמך.

    העותק בו אני משתמשת של "ספר הבישול הפולקלורי" נרכש ע"י אמי ב-1968, מהדורה שביעית. בפסח האחרון הגעתי למסקנה שהוא התבלה קלות, לאחר שנים ארוכות של שימוש תכוף. בעקבות מכתבך למערכת, החלטתי לרכוש את המהדורה המחודשת, כל עוד ניתן להשיגה.

    והנה הקדמת אותי ויצרת קשר!

  • 5 ורדה בר-דוד מור // 17 אפר, 2010 בשעה 23:18

    שמחתי להיווכח שההתעלמות של כתב "הארץ" מספרה של אמי, מולי בר-דוד,בכתבה נרחבת על תולדות המטבח הישראלי, הביאה גל של תגובות נזעמות. הדבר מוכיח כי מי שקנה או קיבל את ספר הבישול הפולקלורי של אמי נשאר נאמן לו ללא סייג. זה מחמם את הלב.
    גם אם ל זכיתי לאכול את הצלי של ליילה לבקוביץ עצמה, זכיתי גם זכיתי לאכול אותו בבית הורי. גדולתה של אמי הייתה בכך שלא רק קיבלה מתכונים מאחרים אלא גם זכרה לתת להם את הקרדיט ובכך כיבדה את מכבדיה.

    תודה על תשומת הלב,
    ורדה מור

השארת תגובה