משפחתובלוגיה

על חיפושים ועל מציאות

header

למה הכל התחיל?

29 בנובמבר, 2006 מאת אורית לביא · 5 תגובות

"….18 וְאַרְפַּכְשַׁד יָלַד אֶת־שָׁלַח; וְשֶׁלַח יָלַד אֶת־עֵבֶר׃ 19 וּלְעֵבֶר יֻלַּד שְׁנֵי בָנִים; שֵׁם הָאֶחָד פֶּלֶג, כִּי בְיָמָיו נִפְלְגָה הָאָרֶץ, וְשֵׁם אָחִיו יָקְטָן׃ 20 וְיָקְטָן יָלַד, אֶת־אַלְמוֹדָד וְאֶת־שָׁלֶף; וְאֶת־חֲצַרְמָוֶת וְאֶת־יָרַח׃ 21 וְאֶת־הֲדוֹרָם וְאֶת־אוּזָל וְאֶת־דִּקְלָה׃ 22 וְאֶת־עֵיבָל וְאֶת אֲבִימָאֵל וְאֶת־שְׁבָא׃ 23 וְאֶת־אוֹפִיר וְאֶת־חֲוִילָה וְאֶת־יוֹבָב; כָּל־אֵלֶּה בְּנֵי יָקְטָן׃ 24 שֵׁם אַרְפַּכְשַׁד שָׁלַח׃ 25 עֵבֶר פֶּלֶג רְעוּ׃ 26 שְׂרוּג נָחוֹר תָּרַח׃ 27 אַבְרָם הוּא אַבְרָהָם׃ 28 בְּנֵי אַבְרָהָם, יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל׃  29 אֵלֶּה תֹּלְדוֹתָם; בְּכוֹר יִשְׁמָעֵאל נְבָיוֹת, וְקֵדָר וְאַדְבְּאֵל וּמִבְשָׂם׃ 30 מִשְׁמָע וְדוּמָה, מַשָּׂא חֲדַד וְתֵימָא׃ 31 יְטוּר נָפִישׁ וָקֵדְמָה; אֵלֶּה הֵם בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל׃  32 וּבְנֵי קְטוּרָה פִּילֶגֶשׁ אַבְרָהָם, יָלְדָה אֶת־זִמְרָן וְיָקְשָׁן וּמְדָן וּמִדְיָן וְיִשְׁבָּק וְשׁוּחַ; וּבְנֵי יָקְשָׁן שְׁבָא וּדְדָן׃  33 וּבְנֵי מִדְיָן, עֵיפָה וָעֵפֶר וַחֲנוֹךְ, וַאֲבִידָע וְאֶלְדָּעָה; כָּל־אֵלֶּה בְּנֵי קְטוּרָה׃  34 וַיּוֹלֶד אַבְרָהָם אֶת־יִצְחָק;   בְּנֵי יִצְחָק, עֵשָׂו וְיִשְׂרָאֵל׃  35 בְּנֵי עֵשָׂו; אֱלִיפַז רְעוּאֵל וִיעוּשׁ וְיַעְלָם וְקֹרַח׃  36 בְּנֵי אֱלִיפָז; תֵּימָן וְאוֹמָר צְפִי וְגַעְתָּם, קְנַז וְתִמְנָע וַעֲמָלֵק׃  37 בְּנֵי רְעוּאֵל; נַחַת זֶרַח שַׁמָּה וּמִזָּה׃  38 וּבְנֵי שֵׂעִיר, לוֹטָן וְשׁוֹבָל וְצִבְעוֹן וַעֲנָה; וְדִישֹׁן וְאֵצֶר וְדִישָׁן׃ 39 וּבְנֵי לוֹטָן חֹרִי וְהוֹמָם; וַאֲחוֹת לוֹטָן תִּמְנָע׃"  (דברי הימים א'

"..ומאיר ילד את לייב. וללייב יֻלַּד שני בנים; שם האחד חיים דוד, ושם אחיו מאיר; ומאיר ילד, את פסלה ואת חיה; ואת ברק ואת אסתר מלכה: ואת לאה ואת מושק ואת מטלה:  ואת אברהם מרדכי ואת לייב ואת שלמה חיים:  ואת זיסקינד ואת רוחלה ואת קלרה ואת רבקה: כל אלה בני מאיר: .."  (דברי הימים שלי)

* * *

צריך להודות: רשימת הדורות אינה מסעירה ביותר – לפחות לא ממבט ראשון (אלא אם אתם מאלה האחוזים התרגשות כל שנה, עם צאת מדריך הטלפונים העדכני). אך סדר הדורות שהציג סופר דברי הימים כולל הפתעות קטנות ומעניינות. כולן מרמזות על האתגרים והאנקדוטות שהם חלק מהמחקר הגנאלוגי שלי. 

"…אַבְרָם הוּא אַבְרָהָם:"
מאז ימי אברהם ויעקב (שרול בתעודת פטירתו בפולין, לו היתה כזאת), הצטיינו אבותינו בשינויי שמות, כפל שמות וחוסר עקביות באיות שמותיהם. האם ישראל אופמן ועזרא אופמן שחיו באותה עיירה באותן שנים ממש היו בעצם אדם אחד? רק מציאת המסמך הנדיר המתייחס בתוכנו אל ישראל אופמן – אך חתום על ידי עזרא אופמן, איפשרה את פתרון החידה. 

 "…וְאֶת־הֲדוֹרָם וְאֶת־אוּזָל וְאֶת־דִּקְלָה׃ "
לא רק יָקְטָן העניק לבנו דקלה "שם של בת". ההתמודדות עם תעלומות המחקר כרוכה בזיהוי המיגדר של הנפשות הפועלות. עם צבירת הנסיון, כבר לא תופתעו לשמוע שאלה הוא בעצם אליהו, וצלה הוא לא אחר מבצלאל! 

המחקר הגנאלוגי מחייב כישורים בלשיים, ופיצוח התעלומות מרתק הרבה יותר מקריאת ספר מתח משובח. ואם אתם מכורים לסודוקו, ואינכם מוצאים מנוח עד לפתרון תשבץ שטני במיוחד, לא תוכלו להרפות גם מפתרון התצרף הגנאלוגי שלכם.

 "… וּבְנֵי קְטוּרָה פִּילֶגֶשׁ אַבְרָהָם…"
אין עץ משפחה בלי "בושות", וכל חוקר נאלץ במוקדם או במאוחר להתמודד עם ההחלטה מה לפרסם ומה להצניע. אך מעבר לבושות, המחקר הגנאלוגי מאפשר לי הצצה על אורחות חייהם של בני משפחתי בדורות עבר – עם עושר אירועים ששום טלנובלה לא תוכל להתחרות בו. אם חשבתם שגיבורי "היפים והאמיצים" שברו כל שיא בנישואין עם הגיסה / החותן / האשה הקודמת – עוד לא שמעתם על מעלליהם של סבתי ואבותיה.  

עיון קפדני בתעודות שהנפיקו להם הרשויות, במצבות שהקימו לכבודם, ולעתים גם במכתבים שהותירו אחריהם – מאפשר מבט על השמחות והצרות שפקדו אותם: אובדן יקיריהם בדמי-ימיהם, הילדים שהשיאו, השריפות שכילו את מפעל חייהם, צבירת ההון – ופשיטות הרגל, המזור שהביאו לאחרים, תרומותיהם לקהילה, ועוד כהנה וכהנה. כל אלו מצטברים לרומן רחב יריעה, שהקריאה בו לעולם נמשכת. 

 "…שֵׁם הָאֶחָד פֶּלֶג, כִּי בְיָמָיו נִפְלְגָה הָאָרֶץ…"
 כאשר כבש נפוליאון את פולין, היה חיים דוד רוזנר פעוט בחיתוליו. אחיו, שהיה סב-סבי – יוולד רק כמה שנים מאוחר יותר. חייהם הושפעו בעיקר מתבוסת נפוליאון, אשר הובילה לשליטת רוסיה בשטחים נרחבים של פולין. ואילו המחקר שלי מושפע לא מעט מנפוליאון עצמו, אשר לוליא הקודקס שלו – ספק אם הייתי יכולה להנות מעושר המידע המונח עתה לפני.  

לימודי ההיסטוריה הפורמליים מתמקדים בעיקר בקיסרים ומצביאים, ענקי רוח או מבשרי הציונות – אשר נתפסים בעיני כשייכים לעולם אחר. אך האירועים ההיסטוריים שזורים בתולדות המשפחה, ומרתקים בהרבה כאשר הסצנה ההיסטורית מלוהקת על-ידי דמויות מוכרות מההגדה המשפחתית.  

המחקר הגנאלוגי מאפשר לי ללמוד על ההיסטוריה היהודית והכללית מהזווית של "האיש ברחוב". נכון, לעתים מתהדר עץ המשפחה ברב חשוב או בתעשיין רב-הון, אך בדרך כלל מדובר באנשים פשוטים: החל מעובדים קשי-יום, דרך סוחרי גרעינים, זכייני פונדקים, ספקולנטים (לא עלינו), לבלרים, ואולי אף גבירים בעמם. ועם ההשכלה, והשיפור במצב הכלכלי – גם רופאים, אדריכלים, ליצנים רפואיים ויזמי חברות הזנק  – גם אלה הם חלק מתולדות המשפחה.

"… וּבְנֵי לוֹטָן חֹרִי וְהוֹמָם; וַאֲחוֹת לוֹטָן תִּמְנָע:"
אם לא זכית להיות פלגשו של אחד מידועני הדור – סיכוייך לחיי נצח ב"דברי הימים" קלושים. ואם תרצה להתפאר בייחוסך לאחד מגדולי הרבנים, אך נפל בחלקך להיות צאצא של אחת מבנותיו – סיכוייך למצוא עדות לכך אינם גבוהים אף הם.  

המחקר הגנאלוגי שלי שופך אור, דרך צוהר צר, על חייהן של יהודיות פולין המופלאות – אלה שהבדיחות לעולם אינן מזכירות. היו ביניהן נועזות ואמיצות, שאפתניות ומפלסות דרך – לעתים אינטלקטואליות רחבות אופקים, לעתים סוחרות מפולפלות. חלקן מרדו במסורת בית אבא, אחרות למדו תורה עם דרדקי העיירה בחדר. 

אל הבודדות מהן שזכיתי להכיר אני מתגעגעת. את כל האחרות אני משתוקקת להכיר.

מעל לכל, העיסוק בגנאלוגיה הוא מרפא לגעגועים. להורים שהלכו לעולמם הרבה לפני שהספקנו לשאול, לסבים ולסבתות שמעולם לא הכרנו, ולעולם מלא שנכחד.  

Share

5 תגובות↓

  • 1 אמירה // 1 דצמ, 2006 בשעה 8:02

    מכיון שגם אני נצר ליהודיות פולין המופלאות, החכמות והעסיסיות, אני מאושרת שסוף סוף הצדק יצא לאור.

    שנים אנחנו סופגות עלבונות מכל מיני בדיחות חסרות טעם וחסרות פוונטה. ובשקט , בחושך, לבד, מזילות דמעה.
    והנה סוף סוף קם מקום , חדש רענן ונועז, שבו מעלים על נס את הפילפל, התעוזה, ורוחב האפקים, של אימותינו היקרות בנות פולין.

    אני מציעה שמעתה , בזכות בלוג זה, כולנו נדביק על הפגוש את הסטיקר : אני פולניה גאה !
    ברכות מקרב לב !!

  • 2 אטקה // 1 דצמ, 2006 בשעה 8:12

    נו, סוף סוף !
    שנים חיכיתי למקום כזה. ….
    ועכשיו סוף סוף משיקים. זה טוב טוב. אבל מה עם משקים ? או משקאות ?
    עכשיו יש הזדמנות לאורר את השמלת תחרה עם הקרינולינה, ללכת למספרה, לשתות קצת שמפניה ולהצטלם בחום- לבן עם החברות מלודז'. אולי גם איצק יהיה.
    מחכה להזמנה אחרת אני נעלבת.
    בכל מקרה מזל טוב
    אטקה

  • 3 יעל // 8 דצמ, 2006 בשעה 6:51

    העיצוב השתנה , ועשיתם תיקון כלשהו ?
    מעכשיו הכל כבר קריא, מימין לשמאל , כך שהגעתי לכל החלקים ומאד נהניתי.
    התמונה יפה אבל נדמה לי שתמונה עם פנים של כמה אנשים מהדורות הקודמים תהיה יותר
    שייכת. אבל אני מבינה שקשה לבחור בלי לפגוע במי שלא נבחר.

  • 4 צביה // 11 דצמ, 2006 בשעה 17:31

    מאד התפעלתי מהאתר. הן מהתוכן המעניין מאד והן מרמת הביצוע הגבוהה. אני מאחלת לכם הצלחה גדולה ומקווה שהאתר ימשוך תשומת לב צבורית רבה. הייתי חושבת שבשלב מסויים יהיה חשוב לתת אפשרות אנגלית שכן הוא ודאי יימשוך עניין בחו"ל והשתתפות התפוצות עוד תעלה את העניין גם בארץ, לדעתי.
    הרבה ברכות,
    צביה

  • 5 חוה // 14 דצמ, 2006 בשעה 22:14

    מרגש! מרתק!
    אין מילים. הזדהיתי כל כך עם חלף עם הרוח וכמה שחשתי זאת על בשרי במהלך שלושת השנים החולפות. צחקתי כל כך מחליפת המלחים ויש דוגמא כזו במיזם החדש 🙂
    התרגשתי מלהכיר את סבתא. למרות שהכרתי את סבתותי התקשורת היתה קשה. שתיהן ניצולות שואה. האחת נפטרה כשהייתי ילדה ויידיש ממש לא הייתה שפתי, כך ששום סיפור או זכרון אין, מלבד החיוכים שלה. השנייה דיברה ב"עברית" מגורמנת מטובלת בהונגרית. ממנה יש לי המון זכרונות טובים וגם מעט מאוד סיפורים. היא היתה זו ששיתפה בכל כך עדינות כשפתחה את קופסת הבונבוניירה והראתה את תמונות אחיה ואחיותיה שניספו.
    יישר כח לכולכם!
    חוה

השארת תגובה